Fiskmarknad

Publicerad 2014-02-28 08:24:38 i Allmänt,

Köpte bläckfisk på marknaden som sedan togs med i plastpåse till restaurangen där den tillagades. 30kr gick kalaset på. Passa på att äta fisk och skaldjur här när det är så billigt.

Kväll vid stranden

Publicerad 2014-02-21 15:37:39 i Allmänt,

7km långa stranden förvandlas på kvällen med uteserveringar fyllda med folk, musik och uppträdanden. Mysig. Till middag blev det bläckfisk och ännu en frukt smoothie. Innan, ja då åkte vi segelbåt på havet. Att hyra egen båt kostar inte flera tusen här som på Kanarieöarna, nej här betalar vi inte mer än strax över 100kr per person. Lyx.

Framme

Publicerad 2014-02-18 20:28:56 i Allmänt,

2 flyg, buss, färja och till sist taxi med färdmedlet ni ser på bilden nedan. Nu är vi äntligen framme på vårt hotell i Boracay, skönt!

Manila

Publicerad 2014-02-18 09:58:47 i Allmänt,

Nu är vi nästan halvvägs. Om några timmar tar vi nästa flyg mot Kalibo. Tråkig flygplats men i alla fall kunnat sitta ute i 30 graders värme :)

Boracay

Publicerad 2014-02-17 13:49:50 i Allmänt,

I morgon bär det av mot flygplatsen igen för att avsluta vinterlovet med sol. När jag är tillbaka i Shanghai igen hoppas jag på att värmen även har hittat hit.
Bild på white beach, Boracay lånad från Wikipedia.

Höga höjder

Publicerad 2014-02-16 11:33:03 i Allmänt,

Denna video har fått stor upppmärksamhet senaste dagarna i Shanghai. Två ryska killar som utan tillstånd lyckats smyga (klättra) sig upp för Shanghai Tower, världens näst högsta byggnad, som snart är färdig. Hur vågar dom? Men ryssar är ju lite galna ;)

Love is in the air

Publicerad 2014-02-14 11:00:40 i Allmänt,

Mina veckor i Sverige bjöd på mycket snö men inte så mycket sol. Så idag när jag vakna med lägenheten upplyst av solstrålar blev jag glad. Dock inte jätte varmt ute, men nästa vecka, ja då byter jag ut storstaden mot vita sandstränder.

Idag. 14 februari, alla hjärtans dag. Min älskling befinner sig just nu  8155 km från mig. Så kärlekens dag firades i förskott redan förra veckan, hemma i Göteborg. Kineserna däremot, dom är i full färd med att köpa blommor, choklad osv. För precis som alla andra komersiella högtider så firas även Valentines day här för fullt. Och om du är singel. Varför inte göra ett "Valentines prank". Läste i tidningen att en i Shanghai hade bokat upp varannan stol på en biosalong i Shanghai idag. Detta för att inga par skulle kunna sitta bredvid varandra. Komiskt fast samtidigt elakt.

Promenix

Publicerad 2014-02-13 09:09:45 i Allmänt,

Bara runt 5-10 grader i Shanghai just nu, men det varken regnar eller blåser så helt okej väder för att promenera runt i stan med podcast i öronen och Starbucks kaffe i handen. Har annars varit på spinning idag. Dykt upp en hel del nya västerlänningar både på gymmet och i mitt hus, många som börjar skolan eller nya jobbupdrag nu i veckorna. Ska bli kul att lära känna mer nytt folk denna terminen :)

Mitt i veckan

Publicerad 2014-02-12 12:26:00 i Allmänt,

I mataffären i dag var det bara jag medans i metron var det som vanligt knökat. Handlar för det mesta på CitySuper vid timesquare. Utbudet på varor är inte det största, men det är fräscht, bra service och importvaror för inte överdrivet höga priser (samma priser som i sverige ungefär). Mina favoritvaror är ostbrickan för 20rmb och skinkan som smakar som hemma för 15 rmb.

Vårterminen börjar inte förens slutet av februari/början på mars. Exakt vilka kurser jag kommer läsa och när vårterminen slutar vet jag inte än. Men har som sagt lärt mig att jag i detta land inte får reda på så mycket förens ungefär samma dag. Innan skolan börjar är i alla fall en resa inbokad med två klasskompisar, destination Boracay!

11 Februari

Publicerad 2014-02-11 12:23:46 i Allmänt,

I går kom jag tillbaka till Shanghai. Trött som bara den då jag inte kunde somna på flyget. Var i alla fall skönt att denna gången veta att jag har en lägenhet och  hur staden ser ut och fungerar. Nu var det mer som att åka hem. Fast även om jag trivs här så var det ännu en gång ledsamt att säga hej då till alla i Sverige.
Nu är det tisdag och klockan är redan 19. Var så trött igår att jag somnade redan klockan 18 och vaknade inte förens vid 13 tiden idag. Sömntuta. Nu borde i alla fall Jetlag vara väck. Träffade min klasskompis Yuyi nyss som fick sin beställning från Sverige och köpte kycklingklubbor på streetfooden. Dags att vänja magen med chinese food again....

Hästen år!

Publicerad 2014-02-01 22:27:00 i Allmänt,

I går firades nyår i Kina och nu är det hästens år. Då jag fortfarande befinner mig i Sverige var det inget nyårsfirande för mig med smällare och fyverkerier som jag vet kineserna väldigt mycket gillar. Nästa söndag flyger jag tillbaka hem till Shanghai, oj vad tiden i Sverige har gått fort. Så nu blir det 1 vecka till med massor med svensk mat, umgänge och lite jobb. Sedan ses vi inte förens i sommar.

Så om 2 veckor fylls bloggen igen med Shanghai tips och bilder :)

Magda

Mitt namn är Magda Hörndahl, Göteborgare som studerar bachelor i ekonomi & IT på University of Shanghai for Science and Technology. Förutom plugga kommer jag utforska staden till max och bjuda er på massor med bilder & tips .......................................................................................... Kontakt: [email protected]